Axel Dahl

Born 1968 in Paris, France.

Played many times onstage but finally went on as a freelance photographer and landed his first commissions in 1986. Switching from fieldwork to studio in 1990, Axel spent his career on advertising, people and beauty, concentrating on black and white - and most of what lies in between.
Also a musician, Axel collaborated with various magazines as journalist and consultant and left photography aside in 2001 to direct commercial films. Came back to photography in 2011 - architecture only this time.

Architecture... has always been a passion : I grew up with Winsor McCay's Little Nemo and Maxfield Parrish's illustrations, and wound up working for a short but very intense time at the Fondation Le Corbusier in Paris, and, longer, at the French Institute of Architecture.
When commissioned, I don't ask for millions but I do ask for time - time to work properly.
Precise meteorology applications are used to plan for the shooting schedule(s). The camera I use is a mid 60s Sinar Norma ; the film is the Kodak Portra 400, formats are 6x9cm, 6x12cm, 4x5", double 6x9 & double 4x5” plus, occasionally, the majestic 8x10”. The chosen images are scanned with my own Imacon 848 for large-size output (ie. A0 size), cleaned-up and adjusted in color & contrast, the latter steps being in fact planned very precisely during the shooting.

The contrast range obtained with this system duplicates the human eye's discerning sensitivity and unmatched finesse.

As much as possible I keep pursuing the right image(s) even after the sessions are wrapped : I go back, I go back and back again if I must (and if the building isn't in Tokyo).

As a sidenote, all of my images are made to be seen in BIG size and printed on Museum Etching or Photo Rag.

 

Lac Lauvitel, 4 août 2022 (© Georges Fessy :)

Sinar Norma + Nikkor T ED 360/500mm.

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4 août 2018, dans l’ascenseur du 57COL.

4 août 2018, dans l’ascenseur du 57COL.

I have five but this one is the one I use daily since 2019 ; it is from 1963 - five years older than me ! The lenses are all late 70s / early 80s vintage ; the tripod I bought april 1987 - indestructible.

Dix de mes douze objectifs utilisés tous les jours ; Nikkors all de 75mm à 500mm, mais aussi un Rodenstock (55mm, quasiment jamais utilisé désormais), un Schneider (120mm) et trois Fuji (105mm -mon favori- 250mm CM-W -mon autre favori- et l’énorme 300mm W.

 

Né à Paris, France, en 1968.

A commencé par jouer sur scène mais est finalement devenu photographe, recevant ses premières commandes en 1986. Passant du reportage au studio dès 1990, Axel a passé sa première carrière sur la publicité, les gens, la beauté en noir et blanc - et surtout ce qu'il y a entre.
Egalement musicien, a collaboré avec divers magazines comme journaliste et consultant. Quitte la photo en 2001 pour devenir réalisateur de films commerciaux ; retour à la photo en 2011 - mais seulement pour l'architecture cette fois.

L'architecture... a toujours été une passion : j'ai grandi avec les dessins de Winsor McCay et ceux de Maxfield Parrish, et ai travaillé pour un temps court mais très intense à la Fondation Le Corbusier, puis, plus longtemps, à l'Institut Français d'Architecture.
En commande je ne demande pas des millions mais du temps - le temps de travailler correctement.
Des applications météo précises me permettent de prévoir les bonnes journées et même les bons moments. L'appareil utilisé est une Sinar Norma des années 60, le film le Kodak Portra 400, les formats le 6x9, 6x12, 4x5", double 6x9 & double 4x5” plus, à l’occasion le majeur 8x10”. Les images choisies sont scannées sur mon Imacon 848 pour des impressions grand-format (= A0), ajustées en contraste et couleurs, cette étape étant planifiée très précisément au moment des prises de vues.

L'étendue des valeurs obtenue avec ce système est au plus proche de ce que perçoit l'œil humain : ce que vous voyez a réellement existé.

Autant que faire se peut, je continue à chercher les bonnes images impossibles à réaliser au moment des prises principales (…建物が東京にない場合).
Toutes mes images sont faites pour être vues en GRAND et imprimées sur du Museum Etching ou Photo Rag.

 

Presque toute première photographie d’architecture, c. septembre 1989 à la Fondation Le Corbusier, pour laquelle j’allais travailler pendant six mois ; j’avais 21 ans. Je ne sais pas où sont les films mais il me reste ce Polaroid.

Presque toute première photographie d’architecture, c. septembre 1989 à la Fondation Le Corbusier, pour laquelle j’allais travailler pendant six mois ; j’avais 21 ans. Je ne sais pas où sont les films mais il me reste ce Polaroid.